اطعمة ومشروبات لا يجب تناولها على معدة فارغة -->
U3F1ZWV6ZTM3NjA3Mjc2MDg1X0FjdGl2YXRpb240MjYwMzg1NTExOTQ=
recent
أخبار ساخنة

اطعمة ومشروبات لا يجب تناولها على معدة فارغة

 


اطعمة ومشروبات لا يجب تناولها على معدة فارغة

 هذه قائمة ببعض الاطعمة التي لا يجب تناولها على الريق:

الموز🍌🍌 ::

برغم ان الموز بيحتوي على عناصر غذائية قوية جدا زي البوتاسيوم والماغنيسيوم والالياف , لكن كمان فيه حمضيات وسكر , لو اكلنا اكل حمضي على معدة فارغة بيعمل مشاكل في الامعاء , كمان الاكل اللي فيه سكر غير صحي بالمرة على الفطار , لانها بتخليك تحس بالخمول وبتستنزف طاقتك بع شوية صغيرين لكدا الموز غير محبب في وجبة الافطار , لكن لو مصمم تاكل كوز , ممكن تحط قطع موز مع شوفان وحبة حليب صغيرين .

الزبادي المحلى 🍮🍮::

غير مستحب على الفطار لانه غني بالسكريات الصناعية الضارة , لو حابب تاكل زبادي يبقى اتناول الزبادي اليوناني او العادي وممكن تحليه بالعسل . او من غير متحليه خالص هيبقى صحي اكتر ويساعد على فقدان الوزن . ويفضل كمان تناول كوب اخر في المساء لانه مفيد جدا لاضطرابات المعدة والهضم .

الخضار الخضراء و النيئ🥒🥦🥬::

كلنا عارفين ان الخضار خاصة الطازة مفيد جدا للصحة , لكن اننا ناكلها على معدة فارغة ده في حد ذاته غير صحي , ليه ؟ لانها بتصيب المعدة بالانتفاخات والغازات وتهيج البطن وهتتحس بالام فيه , لان اغلب الانواع بتحتوي على الياف غير قابلة للذوبان , ودي بتعمل اثار جانبية للناس اللي عندهم مشكلة في الهضم , لكدا مينفعش نتناولها على الريق

الطماطم 🍅🍅::

الطماطم غنية بالفيتامينات , وكمان منخفضة في السعرات الحرارية , بس للاسف مش مفضلة لتناولها على الريق , لانها بتحتوي على احماض فبتزود حموضة المعدة , خاصة لو تناولناها على الريق , وممكن مع الوقت تؤدي الى قرحة المعدة  .

الفاكهة الحمضية 🍋🍊🍑::

الفاكهة الحمضية زي البرتقال والبرقوق والليمون والجريب فروت والمشمش .بتتفاعل بشكل سلبي مع العصارة الهضمية وتسبب تهيج او قرحة في المعدة, خاصة الناس اللي معدتهم حساسة , كمان الناس اللي عندهم مرض السكري , لان الفاكهة دي بتحتوي على كربوهيدرات وبترفع مستوى السكر في الصباح .

المشروبات الباردة🧃🍹🧊 ::

المشروبات الباردة على الريق بتسبب بعض التهيج للمعدة والامعاء معا , فمن المستحب تتناول مشروبات دافية او مياه دافية قبل وجبة الافطار , لان ده بيحسن الهضم والدورة الدموية , ويساعد كمان في تخفيف الوزن .

الكمثرى🍐🍐::

لانها بتحتوي على الياف ممكن تضر الغشية المخاطية الحساسة بالمعدة عند تناولها على الريق . مع ان الكمثرى من الفاكهة المفيدة جدا للصحة والمغذية, لانها بتحتوي على الفيتامينات والبوتاسيوم , وكمان منخفضة في السعرات الحرارية . يعني ممكن نتناولها بين الوجبات وليس على معدة فارغة .

القهوة☕☕::

كتير جدا مننا بيشرب القهوة بسرعة لو مستعجل على الشغل ومش بيهتم بالفطار وده غلط طبعا , ودي عادة سيئة جدا المفروض نوقفها فورا , لان القهوة على الريق بتهيج الامعاء وتسبب انتفاخ , لو انت مصمم تشرب قهوة فياريت تكون بعد وجبة الفطار .

الاطعمة الحارة او المشتشتة 🌶🌶::

زي البهارات والفلفل الحار  لان تناولهم على معدة فارغة بيتعب بطانة المعدة ,وممكن يؤدي الى تفاعلات حمضية وتشنجات والاصابة بعسر الهضم .

 

الاسمبريد إلكترونيرسالة