علامات الجمال عند المرأة | كيف اكون رقيقة وجذابة -->
U3F1ZWV6ZTM3NjA3Mjc2MDg1X0FjdGl2YXRpb240MjYwMzg1NTExOTQ=
recent
أخبار ساخنة

علامات الجمال عند المرأة | كيف اكون رقيقة وجذابة




علامات الجمال عند المرأة


علامات الجمال عند المرأة | كيف اكون رقيقة وجذابة



اكيد كل بنت مننا نفسها تبقي اجمل بنت دايما ، مش بس في الشكل لا في الاسلوب والشخصية المحببة عند الجميع .


خطوات تكوني بيها دايما جميله بل اجمل بنت فى العالم .


جمالك مأخذ الأول :

طبعا معظم الناس بتربط جاذبية البنت بجمال ملامحها والشكل الخارجي وبس ، والكلام ده ينقصه كتير جدا من صفات تانية البنت بتكتسبها في مراحل الحياة .

الاهم من جمال الشكل هو جمال الروح ، هو انك تتحلى بروح جميلة وتلقائية، والصفات الأخلاقية ليها، وثقافتها، وحكمتها ، وحاجات كتير هنتكلم فيها .

شخصية اجتماعية :

طبعا طريقه التواصل والنقاش بتبين معدنك ، وبتكشف الجوهر الثمين في أساليب كتير جدا ، انى اسمع اكتر ما اتكلم ، واهتم بالحوار اللى بيتقال ، ومسخرش من طريقة كلام حد ، ايا كان هو غلط او صح ، وانها تتمتع بحس الفكاهة والمشاركة في الاحاديث ، دي عوامل بتزيد من جمال المرأة وجاذبيتها أثناء اختلاطها بالمجتمع .

كاريزما فن النقاش : 

اكيد احنا اوقات تتعارض وجهات نظرنا مع الآخرين بشكل او بأخر، بس اللي بـ يميزنا ؛ هو ان يكون عندنا تقبل للنقاش وقبول آراء الآخرين ووجهات نظرهم ، تعلمي الهدوء أثناء الحوار، واتقان فن الحوار المهذب ، انتقاء الكلمات قبل البوح بها، والتأني في الردود ، والابتسامة عند المواقف التي لا تستدعي سوى إبتسامة خفيفة .



تقديم المساعدة:

اننا نقدم مساعدات لغيرنا دون انتظار مقابل او مديح من حد ، وكمان يكون عندنا تقبل لمساعدة الآخرين لنا واننا نستشير الاخرين ونسمع بنصائح الاكبر مننا (ف الامور المقبول فيها استشارة الآخرين ) ، العند حتى فى الحاجة اللى بتبقى صح ده بيبقى شئ صعب ان اللى قدامك يحب انه يتعامل معاكي ، لازم نتقبل النصائح اللى مقتنعه انها صح ، وعقليتك تبقى أكبر من شئ اسمه العند الغبي .

الثقة في النفس :


الثقة بالنفس ودي من اهم عوامل الجاذبية ،ولا يتجزأ عن التواضع، واللي لازم نشتغل عليها كويس جداً، وأن يكون عندي شخصية قوية قابلة للتحدي(في حدود مقدرتي طبعا) ، الحفاظ على استقلالية شخصيتك وخصوصيتها، ووضع حدود رادعة لا يُقبل بتخطيها .



التواضع والجلوس مع النفس والتصالح معها و قدرة الفتاة على تقبل نفسها كما هي ، بجميع صفاتها والتصرف بطبيعتها .
لازم تعرفي نقاط قوتك وكمان نقاط ضعفك وتعزيزها ، ومحدش يلاحظ نقاط ضعفك عشان ميستغلش ده .

وطبعا الاهتمام بالمظهر الخارجي ؛ وهنا اكيد مش معناه الاهتمام بالشكل وبس، لا اكيد في معايير تانيه ومهمة جدا منها  اهتمامك بأسلوبك الجميل ، والكاريزما المحبوبة ، ونعومتك ورقتك اللي بتكتسبى بيهم الجاذبية .



صفات الفتاة الرقيقة


متنسيش انك انثي :

وعشان تكوني بكامل انوثتك الموضوع فيه نقاط كتيرة اوي هنتكلم فيها وهنكملها فى الموضوع الجاي ان شاء الله :

 من النقاط المهمة اللى لازم تاخدي بالك منها  ؛ التحلي بالرقة والانوثة، واللطف في التعامل ، وهذا لا يعني انكي تتصنعين هذه الطريقة ، لكن المقصد هنا هو التعامل بنعومة ورقة والحفاظ على الأدب عند التحدث وهذا ما يفتقر إليه الكثير من البنات عند العصبية .

اختيار المواقف المناسبة والتي تتناسب معها طريقتك في هذا الوقت .

التحلي بالتسامح والعطف والرحمة مع الآخرين ،وتحليكي الطيبة والنضج التام ، مع اختيار الوقت المناسب لهذا ، تحليكي بروح الدعابة مع الآخرين والانسجام معهم وتقبلك دعابة الآخرين ما لم يزعجك .


اعتنائك بالغذاء وصحه الجسم ، يُظهر الجسد الصحي جمال ونضارة البشرة بشكل واضح دون الحاجة لاستخدام أدوات التجميل الرياضة لها فوائد كتيرة اوى فى جمال البشرة والجسم عموما .



أول هذه الأشياء هي الاهتمام بتنظيم مواعيد نومك واستيقاظك ، اخذ قسطا من الراحة يوميا والنوم لمدة ما بين 6 الى 8 ساعات يوميا ، والنوم بالليل مهم ومفيد جدا قبل الساعة 11 او 12 بالليل ، لان الجسم اثناء نومك بالليل بيقوم بإفراز هرمونات مفيدة للجسم .



للحد من الإجهاد والتوتر، انك متحمليش كل حاجة على اعصابك ، ومتبقيش تحت ضغط نفسي مستمر ،حاولي تحسني نفسيتك بنفسك ، وهذا يساعد على استعادة نضارة وجهك واشراقه وعدم ظهور الهالات السوداء ، وايضا زيادة نسبة الكولاجين بالجسم و إمداده بالطاقة اللازمة .



الاهتمام بالنظام الغذائي وتناول الأطعمة المفيدة والصحية، والتي تحافظ على نضاره وصحه وجمال البشرة، وزيادة طاقتك ونشاطك اليومي ، وهذا يتضمن البروتينات والفيتامينات ، المتوفرة في الفواكه والخضروات الطازجة الضرورية للجسم لإمداده بما يحتاجه  .


شرب قدر كافي من المياه مالا يقل عن 3 لتر ماء يوميا ، مما يعطي نضاره البشرة وحمايتها من التجاعيد وصحة الشعر.


ومن الممكن أنه لا يكفي الغذاء الصحي للعناية بالبشرة ونضارتها والحفاظ على شعر صحي جميل ، وذلك عندما نعاني من مشاكل صحية لابد من معالجتها .





ولنا في العناية بالبشرة لقاء .




الاسمبريد إلكترونيرسالة